Over de auteurs

Marjolein Visser RM verbetert als interim manager en marketingconsultant het commercieel resultaat van dienstverlenende organisaties. Daarnaast is zij eigenaar van een internetbureau. In ’93 besloot zij haar functie als Directeur Marketing van ‘De Hypotheker’ in te wisselen voor het ondernemerschap. Een jaar later werd zij de eerste vrouwelijke registermarketeer. De eerste internetcursus in Nederland (1994) wakkerde haar passie aan voor digitale marketing en e-business. Zij geeft trainingen, is auteur van marketingboeken, lid van het NIMA-Examencollege en (gast)docent bij HBO- en Masteropleidingen.

https://nl.linkedin.com/in/marjoleinvisser

Berend Sikkenga SMP is een gepassioneerde digital manager met bijna 20 jaar ervaring aan zowel bureau- als klantzijde (Essent, Ziggo). Momenteel werkt hij bij LEGO als Director Grocery & E-commerce. Hij verzorgt bestuurswerk voor diverse digital vakgroepen, geeft trainingen en gastcolleges, is initiatiefnemer en coauteur van het studieboek E-business (2015) en coauteur van het Marketingfacts Jaarboek 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017.

https://nl.linkedin.com/in/berendsikkenga

Coauteurs

Guido van den Anker is web- en eindredacteur bij Entopic. Hij geeft onder die vlag ook trainingen webredactie en schrijven voor internet. Zijn stokpaardjes zijn content marketing, social media en blogging. Daarnaast is hij directeur sportif van www.italiaanseracefietsen.com. Deze publicatie bouwde hij in enkele jaren uit van persoonlijk blog tot dé go-to website voor liefhebbers. Traint wekelijks op zijn Gios Torino; de mooiste blauwe fiets ter wereld.

https://nl.linkedin.com/in/guidovandenanker

Marleen Bontekoe is expert in online (service)communicatie. Voor verschillende werk- en opdrachtgevers zorgt zij al 10 jaar voor relevante, effectieve content, afgestemd op de communicatie- en informatiebehoefte van de klant. Haar kennis en ervaring deed ze op bij onder andere Ziggo, Nuon, SNS Bank, Universiteit Utrecht en, op dit moment, als Sr. online copywriter bij ABN AMRO Digital Banking.

https://nl.linkedin.com/in/marleenbontekoe

Monique Bulthuis is ruim 18 jaar actief op het gebied van het creëren van de optimale klantreis. Eerst bij SNT en later als Principal Consultant bij Atos Consulting. Sinds een aantal jaar richt Monique zich op de digitale klantreis waarbij de persoonlijke ervaring centraal staat. Dit doet zij als Managing Director van SelfService Company in de Benelux. Elke maand worden via de CX Company (SelfService Company en de Webcare Company), miljoenen vragen beantwoord, problemen opgelost en transacties voltooid.

https://nl.linkedin.com/in/moniquebulthuis

Wout van den Dool werkt sinds 2010 voor Triodos Bank als manager online activiteiten. Hij is sinds 2004 actief in het online vak. Wout was onder meer webshopmanager voor AEGON Bank en online marketeer bij Spaarbeleg. Momenteel is hij verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen van de internationale internetstrategie en het daadwerkelijk realiseren daarvan. Contact Wout via twitter.com/wout of via zijn blog www.lifestreamen.nl. Voor dit boek schreef Wout over online productrealisatie.

https://nl.linkedin.com/in/woutvandendool

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist en partner bij ICTRecht in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Zijn website is een van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Sinds 2007 blogt Arnoud dagelijks over internetrecht via blog.iusmentis.com.

https://nl.linkedin.com/in/arnoudengelfriet

Marloes Grimbergen werkt sinds 2012 als coördinator content & community bij Social Embassy. Hier is zij de spil tussen strategie, design, advertising en community voor merken als Ferrero, Etos en Marktplaats. Daarnaast is Marloes docent social media bij SRM in Amsterdam. Na haar studie communicatie heeft Marloes onder andere gewerkt als communicatieadviseur in de telecom en financiële dienstverlening. Marloes is te volgen via twitter.com/marloesgrim. 

https://nl.linkedin.com/in/marloesgrimbergen

Peter Hofhuis is sinds 2009 actief in de online marketing, naast tal van eigen affiliate sites is hij uitgegroeid tot affiliate en email consultant bij StormMC. Met een stevige technische kennis en een commercieel inzicht is hij gek op nieuwe projecten en zorgt dat hier geen steekjes gemist worden.

https://nl.linkedin.com/in/peterhofhuis

Lucas Hulsebosis mede-eigenaar van marktonderzoeksbureau DVJ Insights. Lucas heeft ruim 20 jaar ervaring in marktonderzoek in branding en advertising research. Lucas werkte bij GfK, Verify, Metrixlab en EffectiveBrands. Hij heeft een zeer ruime ervaring in het uitvoeren van online onderzoek en de werking van digitale media. Hij is ook betrokken bij de Brand Boardroom, en in 2008 verkozen als de eerste onderzoeker van het jaar door de MOA en de branche.

https://www.linkedin.com/in/lucas-hulsebos-2101952

Martijn Hoving heeft een passie voor zoekmachines en de snelle updates / grote ontwikkelingen die zoekmachinemarketing vandaag de dag met zich meebrengt. Hij heeft een aantal jaren als SEO- en Online Marketing Consultant gewerkt bij Storm Marketing Consultants en is nu Online Marketeer bij Kaartje2go. Hij draagt daarbij zorg voor het verkeer uit Google en het verhogen van de bekendheid van het merk binnen de doelgroep. Naast zijn dagelijkse werkzaamheden blogt Martijn op Marketingfacts.nl. 

https://nl.linkedin.com/in/hovingmartijn

Bart Hufen is auteur van diverse boeken over applied games en gamification en directeur van BrandNewGame (www.brandnewgame.nl). Dit bureau ontwikkelt en produceert serious games voor organisaties, onderwijs en overheid. Opdrachtgevers zijn onder andere Fontys Hogescholen, Foot Locker Europe, Gemeente Amsterdam en Ziggo. Naast het begeleiden van de productie van serious games geeft Bart zelf regelmatig gastcolleges op diverse hogescholen en verzorgt hij het praktijkonderdeel van de Master Applied Game design (Universiteit van Amsterdam).

https://nl.linkedin.com/in/barthufen

Michiel Jansen is al sinds 1998 geïnspireerd door online. Want: online blijft in beweging en in de online wereld kom je mensen tegen die dat leuk vinden! Michiel adviseert bedrijven op het gebied van Conversie en Digitale Marketing. Als oprichter vanuit Blue Breeze Digital en ook vanuit Online Dialogue. Naast het verbeteren van conversie denkt hij graag mee over nieuwe bedrijven (MoneYou, BNR) een nieuwe site (worldcard.nl, visaworldcard.de) en nieuwe producten (NL’s eerste online hypotheek en flexibel tijdschrift abo allesmag.nl). Ook schrijft Michiel blogs voor o.a. marketingfacts.nl, emerce.nl, bijgespijkerd.nl en andere publicaties. 

https://nl.linkedin.com/in/mljansen

Steven Jongeneel is oprichter van Social Embassy en investeerder in social content studio RIDE en online platform Symbaloo. Social Embassy begeleidt meer dan 70 topmerken bij de inzet van social media: van strategie tot en met uitvoering. Na zijn afstuderen in bedrijfskunde aan Nijenrode heeft Steven diverse senior marketingfuncties vervuld in fast moving consumer goods en telecom. Jaarlijks publiceert Social Embassy de Social Media Monitor (www.socialmediamonitor.nl), het onderzoek naar de inzet van social media door topmerken.

https://nl.linkedin.com/in/stevenjongeneel

Co van Kempen heeft ruim zes jaar ervaring binnen online marketing en is gespecialiseerd in SEO, linkbuilding en conversieoptimalisatie. Zijn ambitie voor link building is bedrijven te enthousiasmeren om dit als onderdeel van de gehele marketingstrategie te laten maken. Links verkrijgen is niet meer alleen een race om de hoogste positie in een zoekmachine te behalen. Het zijn directe gratis verkeersbronnen. Co werkt momenteel als Sr. conversie optimalisatie specialist bij iProspect.

https://nl.linkedin.com/pub/co-van-kempen/22/297/646

Annemarie Klaassen is een ervaren webanalist en conversie optimalisatie specialist. Ze werkt bij Online Dialogue. Annemarie heeft twee Masters afgerond aan Tilburg University: Marketing Management en Leisure studies. Annemarie haalt haar werkvoldoening uit het halen van waardevolle ‘actionable insights’ uit bakken met data. Door haar achtergrond in marketing, kan ze de vertaalslag van data naar marketing goed maken. Inzichten uit data test ze doorgaans door middel van A/B-testing, waarbij ook verschillende 'persuasiontechnieken’ toegepast worden.

https://nl.linkedin.com/pub/annemarie-klaassen/10/5a3/4a5

Shirley Klever is vanuit haar passie voor online strategie sinds eind jaren ’90 actief in de internetwereld. Als online consultant met een European Master in interactieve media voert zij projecten aan bureau- en klantzijde, in binnen- en buitenland. Sinds 2010 helpt zij als zelfstandige onder de naam Interseccion bedrijven in diverse sectoren (D.E.M.B., Rabobank, Essent, Achmea, T-Mobile), op het online snijvlak van consument- en bedrijfsdoelstellingen. Zij schreef ook over Planning & Organisatie in E-business (Noordhoff Uitgevers).

https://nl.linkedin.com/in/shirleyklever

Marc Koopmanschap werkt sinds 2012 als social advertising specialist bij Social Embassy. In zijn rol denkt Marc na hoe social advertising kan bijdragen aan het behalen van merkdoelstellingen op het gebied van merkperceptie, loyaliteit, marktpenetratie en e-commerce. 

https://nl.linkedin.com/in/marckoopmanschap

Dennis Koops is tijdens de hbo-opleiding commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen al begonnen met werkzaamheden op het gebied van online marketing en sinds 2013 werkzaam bij Storm Marketing Consultants als consultant op het gebied van display advertising. Binnen dit vakgebied is hij vooral bezig met realtime bidding en geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen op dit vakgebied zoals het gebruik van data in de online advertising.

https://nl.linkedin.com/pub/dennis-koops/5b/160/948/en

Sjors van Leeuwen’s liefde voor internet begon in 1995, toen hij bij een verzekeringsmaatschappij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de eerste websites. Als directeur van Indora Managementadvies ondersteunt hij organisaties op het gebied van klantgericht ondernemen, CRM, strategie, marketing en internet. Sjors van Leeuwen is als docent verbonden aan verschillende opleidingsinstituten en blogt op www.klantgerichtondernemen.blogspot.com. Hij is auteur van CRM in de praktijk (Academic Service) en Get Connected – CRM in de podiumkunsten (Lenthe). 

https://nl.linkedin.com/in/sjorsvanleeuwen

Wim van der Mark (dialoogtrainers.nl) helpt zijn klanten om scherp te blijven op de veranderingen in het verkoopproces met maatwerktrainingen, presentaties en advies. Zijn trainingen en presentaties zijn praktisch en bedoeld om snel resultaat te zien. Zijn eerste boek Verbeter uw direct mailbrieven haalde de negende druk. Van Overtuigend & Interactief Schrijven verscheen inmiddels de derde druk. Van zijn laatste boek Marketing.com 3.0 (Noordhoff Uitgevers) verscheen in 2014 een derde geheel gewijzigde druk.

https://nl.linkedin.com/in/wimvandermark

Robin van Ommen heeft tijdens haar studie Toerisme en Recreatie aan de NHTV gekozen voor de studierichting Marketing & Communicatie. Met als specialisatie Customer Relationship Management is haar interesse in marketing sterk gegroeid, waaronder ook in e-mailmarketing. De keuze was dan ook erg makkelijk om verder met marketing te gaan. Robin is werkzaam bij e-mailmarketingbureau Add to Favorites.

https://nl.linkedin.com/pub/robin-van-ommen/33/5b0/45

Patricia Ouwendijk heeft na haar studie HEAO-CE inmiddels al meer dan dertien jaar ervaring opgedaan in het vakgebied ‘online betalen & e-commerce’. Zo heeft zij gewerkt als operationeel manager, partner manager en eBusiness consultant bij Triple Deal / Docdata Payments. Op dit moment is zij als Relatie Manager verantwoordelijk voor de key accounts van Buckaroo, een van de toonaangevende Payment Service Providers in Nederland. Vanuit haar expertise heeft Patricia het deel over online betalen geschreven.

https://nl.linkedin.com/in/patriciaouwendijk

Richard Otto is sinds 2005 actief in de mobile marketing. Hij heeft onder andere de LinkedIn Group: Mobile Marketing & Advertising opgezet (met meer dan 175.000 leden 's werelds grootste Mobile Marketing community). In 2010 richtte hij de nieuwssite MobileMarketing.nl op (sinds 2013 onderdeel van de Adfo Groep). Naast zijn mobile marketingactiviteiten adviseert Otto diverse start-ups en geeft hij marketingtrainingen en workshops (o.a. NIMA, SRM, Lectric). Tevens is hij co-founder van diverse online initiatieven zoals omroepplatform Spreekbuis.nl. 

https://nl.linkedin.com/in/richardotto2

Paulito Rondolo is sinds 2011 werkzaam in de online marketing. Na een carrière in de retail begon hij als link builder bij Netsociety. Volgens Paulito is link building meer dan links aanvragen. Het gaat namelijk ook om het bouwen en onderhouden van relaties in combinatie met het tijdig anticiperen op veranderingen binnen het zoekmachinelandschap. Paulito werkt momenteel als SEO & Content Marketing Consultent bij iProspect Nederland en is sinds 2013 oprichter van PrimeNet.

https://nl.linkedin.com/in/paulitorondolo

Stephan Schroeders is sinds eind jaren 90 in diverse managerial en consultancyrollen werkzaam binnen de online industrie en ontwikkelde zich tot een specialist op het gebied van online strategieontwikkeling, e-business en e-commerce met een sterke nadruk op digitale transformatietrajecten. Stephan behaalde in 2005 het Postgraduate diploma in Digital Marketing aan the Institute of Direct Marketing, London, UK. Stephan deelt in dit boek zijn kennis over online verkoop en orderafhandeling.

https://nl.linkedin.com/in/stephanschroeders

Coauteurs eerste druk

Marleen Bekkers is partner bij ICSB Marketing en Strategie (www.icsb.nl). Zij helpt met strategiebepaling en training voor alle soorten klanten, ook voor not-for-profitorganisaties. Marleen  heeft een aantal boeken op haar naam staan, waaronder de bestseller: Een praktische kijk op marketing en strategiemodellen (met Yousri Mandour, Academic Services). In 2013 kwam de gewijzigde herdruk: Klantgestuurde businessmodellen uit, dat zij samen met Dirk Houtgraaf schreef (Van Duuren Media).

https://nl.linkedin.com/pub/marleen-bekkers/7/57/95a

Harvey Blom heeft ruim 14 jaar ervaring in zoekmachineoptimalisatie, linkbuilding en online business development. Hij is actief binnen zijn eigen online marketing bureau DuurzaamMedia en Sportsmarketing bureau. Harvey Blom bekleedde sinds 2001 functies in sales en marketing: van online mediaconsultant tot internetstrateeg. Gedurende zijn carrière is hij medeverantwoordelijk geweest voor (internet)successen van klanten als ABN AMRO, ING, Neckermann, FX.nl, Beurs.nl, Hypotheek.com en Benzeker.nl.

https://nl.linkedin.com/in/harveyblom

Piet van den Boer legde zich na zijn marketingstudie toe op online marketing. Nadat hij bij selexyz en AEGON Bank als online marketeer werkte, ging hij als docent bij Avans Hogeschool Breda aan de slag en zette daar de Minor Online Marketing op. Sinds 2013 woont en werkt hij in Sydney, op dit moment als Account Director bij Resolution Media.

https://au.linkedin.com/in/pietvandenboer

Marian van der Entis hogeschooldocent aan de NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de mogelijkheid om beleving toe te voegen aan de customer journey in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences). Ze heeft verschillende publicaties over interactief consumentengedrag (reviews, communities, social shopping, enz.) op haar naam staan.

https://nl.linkedin.com/pub/marian-van-der-ent/b/87a/b68

Dirk Houtgraaf is (gedrags)bioloog en marketeer. Na gewerkt te hebben voor Naturalis en de openbare bibliotheken, werkt hij nu voor de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Zijn interesse voor positionering en businessmodellen ontstond aan de Erasmus Universiteit, waarna hij zich heeft toegelegd op not-for-profitorganisaties en de mogelijkheden die de informatiesamenleving en de digitalisering deze organisaties bieden. In 2013 kwam de gewijzigde herdruk: Klantgestuurde businessmodellen uit, dat hij samen met Marleen Bekkers schreef (Van Duuren Media).

https://nl.linkedin.com/pub/dirk-houtgraaf/4/297/759

Ronald Jansen is ondernemer in de onderzoeksbranche sinds 1996 en is medeoprichter van DVJ Insights, een vooruitstrevend bureau dat hij tijdens zijn studie communicatiewetenschap startte. DVJ Insights richt zich met innovatieve methoden zoals storytelling op groei en optimalisatie van merken en communicatie. Naast DVJ Insights richtte hij ook NovioResearch op, een bureau met kant en klare researchproducten. Als bestuurslid was hij betrokken bij onder andere MWG en NIMA Online Marketing.

https://nl.linkedin.com/in/askjansen

Ronald van Klooster startte ​in 19​9​2​ met de CRM-software Perfectview. Sinds in 2002 Google Adwords kwam opzetten en zoekmachinemarketing hot werd, houdt hij zich gepassioneerd bezig met de mogelijkheden die ​online marketing​ het bedrijfsleven kan bieden. Ronald is sinds 2006 mede-eigenaar van Maxlead ​Online Marketing​ (www.maxlead.com). In 2011 was ​Ronald​ ad interim verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing van Exact Software. Ronald ​is ​strategisch adviseur bij internationale bedrijven op het gebied van online marketing en de organisatie ervan.

https://nl.linkedin.com/pub/ronald-van-klooster/2/531/a26

Jacques Koster is sinds ’90 bezig met online communicatie: effectiviteit van traditionele media was toen overtuigend en de schaal van internet nog gering. Vennoot in Opmaat media consultancy, geestelijk vader  van realtime crossmediatool SurPlace. Ruim 30 jaar ervaring in marketingcommunicatie en (cross-)mediastrategie; parttimedocent bij Hogeschool Arnhem en Nijmegen, doceert bij Beeckestijn en Lectric Opleidingen. In de vorige editie beschreef Jacques de Proteq-case, waar naar voren kwam dat traditionele media het lastig hadden ten gevolge van de online ontwikkelingen.

https://nl.linkedin.com/in/jacqueskoster

Kristiaan Kremer is sinds begin 2000 bezig met internetondernemen. Met de opleiding commerciële economie en communication & multimediadesign legde hij een basis voor zijn kennis van online marketing. Als conversieconsultant en online marketeer heeft Kristiaan veel relevante werkervaring opgedaan bij verschillende bedrijven. Deze combinatie van kennis en ervaring waren de ingrediënten voor zijn eigen bedrijf, KRSTN.nl. Als zelfstandig ondernemer heeft hij twee boeken geschreven: over Google AdWords en over Google Analytics.

https://nl.linkedin.com/in/kristiaankremer

Haico Pols  is oprichter / eigenaar van verschillende bedrijven actief in de wondere wereld van digital marketing: digital marketingbureau Storm Marketing Consultants, big data specialist Storm Insights, opleidingsinstituut How & Knower en CLEVVER, een organisatie die young professionals opleidt, ontwikkelt en inzet bij bedrijven. Haico is in 2003 afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) als bedrijfskundige, met specialisatie marketing. In 2014 drong hij door tot de finale van de prestigieuze EY Entrepreneur of the Year (categorie Emerging).

https://nl.linkedin.com/pub/haico-pols/2/772/ab9

Frank Snijders is Online Marketeer bij VICE, een van de snelst groeiende jonge mediamerken ter wereld. In deze rol is hij onder andere verantwoordelijk voor het vergroten van het online bereik van titels als VICE, Noisey, i-D en MUNCHIES. Hiervoor was hij in verschillende functies werkzaam bij Social Embassy. Frank is te volgen op twitter.com/franksnijders.

https://nl.linkedin.com/pub/dir/Frank/Snijders

Bas Ter Burg heeft communicatie gestudeerd en is, na een aantal (internationale) marketing- en salesfuncties, sinds 2000 actief in e-mailmarketing. Sinds 2005 heeft Bas een eigen e-mailmarketingbureau in Utrecht (www.addtofavorites.nl) dat zich bezighoudt met e-mailmarketing consultancy, technische oplossingen en executie. Add to Favorites werkt voor grote bekende Nederlandse bedrijven.

https://nl.linkedin.com/in/basterburg

Om er voor te zorgen dat alle functionaliteiten van deze website naar behoren werken, gebruikt deze website cookies. Deze cookies bevatten geen persoonlijke informatie. Daarnaast worden cookies gebruikt voor anonieme websitestatistieken om u en andere bezoekers een betere website-ervaring te geven.

Bekijk privacystatement

Bekijk de EU richtlijnen

Cookies zijn geblokkeerd. Ongedaan maken.

Anonieme Cookies zijn toegestaan voor deze computer. Dit besluit kan heroverwogen worden.